FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/04/2012

Bodelning av gemensamt boende vid avslutat samboskap

Hej. Jag och min sambo tog banklån och inköpte gemensamt ett hus för 4 år sedan. Vi har gemensamt skött betalningarna av lånet även om han har hjälpt mig mycket ekonomiskt under åren som varit pga mina oregelbundna inkomster. Nu har förhållandet avslutats på min begäran. Han vill då skriva äver hela lånet på sig och inte gå med på någon utlösen av mig. Kan han göra så? Jag vet att bostadsmarknaden ligger sämre i dag än när vi köpte huset men tycker ändå att jag satsat både arbete och känslor på fastigheten och att jag borde kunna få igen något i allafall. Hur går jag tillväga för att få min "rätt"? MVH Carola

Lawline svarar

Det har faktiskt ingen betydelse vem i ett samboförhållande som betalat för det gemensamma boendet. Det relevanta är att boendet är just gemensamt och att det har införskaffats för att ni båda ska bo där. Om så är fallet så utgör bostaden samboegendom, och värdet ska fördelas lika mellan parterna om samboskapet upphör och någon av parterna begär det. Vid bodelningen utgår man från hur egendomsförhållandet såg ut den dag samboskapet upphörde. Du har alltså rätt till halva värdet av huset, om du begär det. Det är dock upp till er om ni vill fördela på annat sätt. En sådan begäran ska läggas fram inom ett år från det att samboskapet upphör. Om ni inte kommer överens så kan du ansöka hos tingsrätten om att få en bodelningsförrättare, som sköter fördelningen åt er. Bodelningsförrättaren (oftast en advokat) får ni betala själva, hälften var. Sambolagen hittar du här. https://lagen.nu/2003:376
Jimmy LyttbackaRådgivare