Internationell beskattning, Sverige - Nederländerna

Hej, Jag bor och jobbar sedan 2011 i Nederländerna. Under 2011 sålde jag en bostadsrätt i Sverige och har efter det kapital på svensk bank. Jag undrar nu var jag ska beskattas för reavinsten, Sverige eller Nederländerna? Samma fråga gäller även förmögenhetsbeskattning av kapitalet jag har på svensk bank. Tack på förhand! Hälsningar Åsa

Lawline svarar

Det här är en komplicerad fråga som måste delas upp i flera etapper. Frågan kan antingen lösas med hjälp av intern internationell beskattning eller genom att undersöka så kallade dubbelbeskattningsavtal. I intern svensk internationell beskattning görs en skillnad på om en person är obegränsat eller begränsat skatteskyldig. Eftersom det verkar som att du nyligen flyttade från Sverige till Nederländerna antas du vara obegränsat skatteskyldig enligt inkomstskattelagen 3 kap. 3 § 1 st kombinerat med samma lag 3 kap. 7 § 2 st. Det faktum att du nyligen flyttade från Sverige medför att du har så kallad väsentlig anknytning till Sverige som du dock kan motbevisa att du inte har. Följden av att du anses vara obegränsat skatteskyldig blir att reavinsten ska beskattas i Sverige enligt inkomstskattelagen 3 kap. 8 §. Om du lyckas bevisa att du inte har någon väsentlig anknytning till Sverige kommer du anses som begränsat skatteskyldig. Följden av detta blir dock att du ändå blir skatteskyldig för reavinstskatten i Sverige enligt inkomstskattelagen 3 kap. 18 § 1 st. 11 punkten. Hittills kan vi konstatera att du enligt den svenska interna internationella skatterätten, oavsett om du anses som obegränsat eller begränsat skatteskyldig, ska betala reavinstskatt i Sverige. Det finns dock en risk att du även kommer behöva reavinstskatt enligt den nederländska skatterätten. För att se till att en person inte behöver beskattas för samma vinst två gånger finns så kallade dubbelbeskattningsavtal som syftar till att omintetgör dubbelbeskattning. Ett sådant avtal finns mellan Sverige och Nederländerna (finns på Skatteverkets hemsida: http://www.skatteverket.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d800026252/Nederl%C3%A4nderna_360_5281.pdf) Enligt artikel 4 i dubbelbeskattningsavtalet är din så kallade hemvist, med stor sannolikhet, Nederländerna. Gällande reavinsten vid försäljning av just bostadsrätt (observera att bostadsrätt inte utgör så kallad fast egendom) sker den enligt artikel 14.4 endast i landet där du har din hemvist, det vill säga i Nederländerna. På detta sätt slipper du betala dubbel skatt. Angående förmögenhetsskatten är den avskaffad i Sverige sedan några år tillbaka. Enligt dubbelbeskattningsavtalet ska övrig förmögenhet (till exempel pengar på bankkonto) beskattas i landet där du har din hemvist, det vill säga Nederländerna. Om Nederländerna har en förmögenhetsskatt likt den som tidigare fanns i Sverige vet jag tyvärr inte. Sammanfattningsvis bör du beskattas för såväl reavinstskatt som eventuell förmögenhetsskatt i Nederländerna. Frågan är dock ganska komplicerad och jag råder dig därför att kontakta Skatteverket för att få ett andra utlåtande. De brukar ge snabb och utförliga svar. Bästa hälsningar //Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare