Förskott på arv

Hej! Min åldrande mor äger en bostadsrätt och vi är tre efterlevande syskon. Mina två syskon är i motsats till mig ej intresserade av att behålla bostadsrätten. Min undran är om det är juridiskt möjligt att jag kan förvärva min mors borätt till ett lägre pris än marknadsvärde och där delen upp till marknadsvärdet kunde anses som arv i förskott och där mina två syskon vid min mors frånfälle istället erhåller de kontanta medlen? Givetvis efter överenskommelse med min mor och mina syskon. Kan detta vara ett möjligt upplägg och i såfall vad krävs för åtgärder? Med vänliga hälsningar!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Din tanke är god, det går att göra så som du säger. Grundregeln är att din mor får göra vad hon vill med sin egendom (om hon inte är gift eller sambo i vissa fall). Egendomen är alltså inte de framtida arvingarnas. Det finns dock några specialregler som aktualiseras i samband med arvet. I ärvdabalken sjätte kapitel. Den säger att om en bröstarvinge (dvs den avlidnes barn) fått en gåva av den avlidne skall detta jämställas med ett förskott på arvet om inte annat sagts eller varit avsett. Innebörden av detta är att om du fått ut ett belopp får du motsvarande mindre i arvsskiftet efter din mor. Att få köpa något för billigt kan i normalfallet betraktas som en gåva. För att vara säker på att inga problem uppstår nu eller senare tycker jag ni ska skriva ner vilket belopp du fått i gåva genom att få köpa bostadsrätten "för billigt" och underteckna handlingen och låta dina syskon få ett exemplar var. Är det en bostadsrätt med lite högre värde bör ni kontakta en jurist för att inte riskera att det blir några oklarheter. Det kan noteras att dina syskons risk kan öka något, risken är kanske större att de likvida medlen som din mor får "levs upp" under hennes livstid än att bostadsrätten "försvinner". Detta är dock en risk som inte innehåller något olagligt moment. Den som fått ett förskott på arv blir bara skyldig att minska sitt arv senare, han behöver inte betala tillbaka något om det blir underskott, om man inte särskilt kommit överens om detta då "gåvan" lämnades. En annan aspekt man kan tänka på är skatteeffekten. Om du får köpa bostadsrätten 300 000 kronor billigare så får din mor 66 000 kronor mindre skatt att betala (22 % av 300 000 kronor) än om hon säljer till marknadsvärde. Du får betala motsvarande skatt "extra" när du säljer. Det kan därför vara värt att ta hänsyn till detta när ni dokumenterar hur stor gåvan skall vara. Ni kan då vara överens om att 78 % av det belopp du fått i "rabatt" skall utgöra gåva, så har du kompenserats fullt ut för att du i framtiden får en högre skatt (och din mor, och därmed dödsboet en lägre).
Peter HamneboRådgivare