FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag03/04/2012

Om en bolagsman avlider

Hej! Min make har ett handelsbolag tilsammans med sin bror. Vad händer om han skulle gå bort??

Lawline svarar

Hej! Om din man skulle gå bort så är huvudregeln att bolaget genast ska träda i likvidation. Detta bygger på att inget annat har avtalats i bolagsavtalet (26§ Lag om handelsbolag och enkla bolag). Dödsboet träder in i din mans ställe under likvidationen. En likvidation innebär att bolaget avslutar sin verksamhet, säljer egendom och reglerar skulderna för att därefter dela ut eventuellt överskott. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19801102.htm Vänligen
Rådgivare