Ska man skriva samboavtal trots att man inte är sambo?

En ungdom köper en bostadsrätt själv och flyttar in där samtidigt som sin kusin i motsatt kön, de har inte förhållande utan är vänner och ska bo där i "kollektiv" där kusinen betalar ett belopp till ägaren som hyra. Borde de skriva samboavtal ändå att "samboavtalets regler inte ska gälla", eftersom de flyttar dit samtidigt vid köpet. Hur skulle det formuleras? Tack på förhand

Lawline svarar

Förutsatt att de kommer ha samma folkbokföringsadress så bör de skriva ett avtal. Sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376) är visserligen inte tillämplig eftersom att de inte har ett parförhållande (se 1 § 1 st. Sambolagen) och således har kusinen egentligen ingen rätt till bostaden. I förarbetena till Sambolagen (se prop.2002/03:80 s.44) framkommer dock att man utgår från att ett samboförhållande föreligger när paret har en gemensam folkbokföringsadress. Bevisbördan om att det inte rör sig om ett samboförhållande ligger således på den som köper lägenheten. Ett avtal som föreskriver att sambolagens regler om bodelning inte ska vara tillämpliga bör därför skrivas. Det kan även vara bra att i avtalet förtydliga att all egendom, oavsett om den är införskaffad för gemensamt bruk eller ej, ska fortsätta att tillhöra den som har införskaffat den.
Sebastian WallinRådgivare