FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2012

Eventuellt framtida bodelning

Hej Gift sedan 10 år och två barn. Min man har ingen koll på pengar alls. Han handlar för stora belopp varje månad. Ett beteeende som har pågått ett tag. Han har tagit av sparkontot för att tecka skulderna innan. Sparkontot är nu slut. Vi har inga tillgångar. Min man har 230 000 kr i skulder som har använts till MC och bil. Saker som han köpt utan min tillåtelse. Skrivit egna (för hand) framtida bodelningsavtal där det står att skulden och tillgången är hans enskilda pga köp utan medgivande. Han har ett hus+huslån i äktenskapsförord. Bråkar inte längre om köpen men vad händer om vi delar på oss? Vad blir jag skyldig till? Tack och HJÄLP

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Om ni separerar och ska en bodelning ske, såvida ni inte enbart har enskild egendom och ingen begär att får överta bostad eller bohag från den andra maken. Vid en bodelning skiljer man mellan enskild egendom och giftorättgods. Det senare delas lika mellan er. Enligt 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230) är allt som inte är enskild egendom giftorättgods. Enligt 2 § räknas följande som enskild egendom: Egendom som pga äktenskapförord är enskild, gåvor som en make har fått med villkoret att gåvan ska vara mottagens enskilda egendom, samt egendom som en make har ärvt genom testamente med villkoret att den ska vara mottagens enskilda samt egendom som make har erhållit genom livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller individuellt pensionssparande som tecknats av någon än den andra maken med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom. Även sådant som träder istället för någon av de ovan angivna egendomstyperna räknas som enskild egendom. Om man exempelvis har ärvt pengar genom testamente med villkor att det ska vara enskild egendom och använder pengarna för att köpa en båt, räknas båten som enskild egendom. Allt annat är som sagt giftorättgods och ska som huvudregel ingå i bodelningen. Man tillåts dock undanta personlig egendom, dvs. saker man enbart har för personligt bruk samt personliga presenter. Det du utöver personlig egendom önskar undandra från en eventuellt framtida bodelning, bör göras till din enskilda egendom genom äktenskapsförord. För att din makes MC och bil ska anses vara hans enskilda egendom, krävs att ert framtida bodelningsavtal uppfyller kraven för att vara ett äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord måste vara skriftligt, undertecknat av båda makarna samt registrerat hos Skatteverket. Har ni gjort detta, ska din makes MC och bil inte ingå i bodelningen. Om kraven inte är uppfyllda, t.ex. pga. att registrering inte har skett, ska egendomen och skulderna dock ingå i bodelningen och du kan komma att behöva ta del av skulderna. Jag råder dig därför att upprätta ett formenligt äktenskapsförord, om ert bodelningsavtal inte uppfyller kraven för att räknas som ett äktenskapsförord. Om huset är er gemensamma bostad så gäller att den som har bäst rätt till bostaden har rätt att överta bostaden även om den gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord, 11 kap. 8 § ÄktB, och det kan anses skäligt. Detta innebär att även om huset är din man enskilda egendom, kan du ha rätt att vid en bodelning få överta huset och lånen mot vederlag om du har bäst rätt till bostaden. Vid bedömningen av vem som har bäst rätt till bostaden tar man hänsyn till alla omständigheter i fallet. Man kan t.ex. ta hänsyn till om någon av makarna har möjlighet att skaffa en annan bostad. Lycka till! Vänliga hälsningar, Louise Bjartell
Louise BjartellRådgivare