FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2012

Jämkning vid bodelning med anledning av makes död

Min sambo påstår, att det finns en så kallad "6-årsregel" när det gäller arv/separation och äktenskap. Jag kan inte hitta något sådant. Han påstar att den kom till för att man inte skulle kunna gifta sig ena dagen och kräva halva boet nästa dag. Kan så vara. Men hur ställer sig det vid ett eventuellt dödsfall? Om man kanske har varit gifta i 5 år? Vi förutsätter att dödsfallet inte är av brottslig karaktär.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det finns bestämmelser om jämkning vid kortvariga äktenskap i Äktenskapsbalkens (ÄktB) 12 kapitel. Jag antar att det är den din sambo syftar på med "6-årsregeln". Bestämmelserna om jämkning blir aktuella när äktenskapet varat mindre än fem år och innebär ett undantag från huvudregeln med hälftendelning av giftorättsgods. Reglerna kan användas både vid äktenskapsskillnad och makes bortgång. Vid bodelning med anledning av makes död aktualiseras 12:2 ÄktB. Paragrafen ger den efterlevande maken rätt att påkalla jämkning, det vill säga att var och en av makarna behåller sitt giftorättsgods. Denna rätt är _endast_ till för den efterlevande maken, arvingar till bortgången make har ingen rätt att påkalla jämkning. Hoppas du fick lite klarhet i det hela! Länk till ÄktB: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare