Utkrävande av laglott vid förekomst av testamente

X ägde ett Aktiebolag som EJ är börsnoterat; bolaget i sin tur äger en fastighet. Då han nyligen gick bort har familjen hittat ett testamente där det står att 2 av de 4 barnbarnen skall ärva aktierna i bolaget med hälften vardera. Min fråga är då; Kommer bolaget/aktierna ingå i laglotten vid bodelningen? eller kommer det gå till de 2 barnbarnen direkt? Det finns 3 bröstarvingar. I testamentet står även att "återstoden av förmögenhet efter ovanstående legat skall tillskjutas en stiftelse, som skall främja barn och barnbarn"

Lawline svarar

Hej, Jag tolkar det som att X var gift vid sin bortgång. Således skall bodelning förrättas innan arvsskifte kan ske, se 9 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) och 23 kap 1 § ÄktB. Konsekvensen av detta blir att hälften av aktierna tillfaller X maka förutsatt att aktierna utgör giftorättsgods. Se 10:1 ÄktB. Man skulle kunna säga att giftorätten har företräde framför testationsrätten. Jag saknar vidare uppgifter vad gäller X övriga egendom och dess värde i förhållande till aktierna vilket är avgörande för hur aktierna kommer att fördelas. Nedan utgår jag ifrån att X inte har någon annan egendom av värde än aktierna. Testators bröstarvinge är vid dennes död berättigad till laglott. Laglotten utgör hälften av den arvslott som skulle ha tillkommit en bröstarvinge om testamente inte skulle upprättats, se 7 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Det 3 bröstarvingarna har således rätt till 1/6 av de aktier vilka X i testamente har rätt att disponera över. Laglotten utfaller dock inte automatiskt utan förutsätter att den bröstarvinge som vill utfå sin laglott måste begära jämkning av testamente, se 7 kap. 3 § ÄB. När bröstarvingarna fått ut sin laglott kan resterande egendom utdelas efter innehållet i testamentet. Således bör de två barnbarnen erhålla de aktier som återstår. Därefter torde stiftelsen tilldelas vad som eventuellt finns kvar efter vad som utdelats enligt ovan. Lagarna jag hänvisat till finner du här: Äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230 Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare