FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/03/2012

Falsk eller vårdlös tillvitelse?

Skolan har anmält min son till soc. han har ett neuropsykatriskt handikapp. Han har varit arg i skolan. I anmälan har de skrivit att de vill att han ska få växa upp och bli en person man inte behöver vara rädd för. Är det förtal. Kan man polisanmäla det?

Lawline svarar

Anmälan till en myndighet är en rättshandling som i princip sker under straffansvar. En uppgift i en anmälan till socialtjänsten som är lögnaktig kan anses vara falsk tillvitelse eller vårdslös tillvitelse, och medföra straffansvar enligt brottsbalken 15 kap 7 §, d.v.s. det kan polisanmälas. Brottet som stadgas i 15:7 är fullbordat i och med lämnandet av uppgiften. Att socialtjänsten, kanske därför att uppgiften inte anses trovärdig, inte vidtar någon åtgärd i saken hindrar inte att skolan kan fällas till ansvar. Av din beskrivning att döma så verkar skolans uppgifter emellertid inte vara osanna. Det kan då i detta fall anses vara befogat att göra en sådan anmälan. Brottsbalken finner du här: https://lagen.nu/1962:700 Med vänliga hälsningar
Mohamed Hama AliRådgivare