FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/03/2012

Vad ingår i en bodelning?

Har några konkreta frågor kring bodelning och hoppas ni kan svara: * Jag har ett testamente och registrerat bevis hos skattemyndigheten om enskilld engendom från mina föräldrar, dels ett belopp i direkt arv och dels utbetalningar från en kapitalförsäkring där jag fick ut pengar under 5 år. Hur ska dessa hanteras i skillsmässa? * Jag hade när jag gifte mig ett kapital (hade sålt mitt hur i Stockholm) och min fru absolut inget. Hur hanteras det? Finns inget avtal om bodelning eller annat. Antar att det bara räknas in i bodelningen...? * Jag bytte jobb i höstas och fick ut min innestående semester i kontanter. Ska det ingå i bodelningen nu?

Lawline svarar

Hej Regler kring bodelning finner du i Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1. Av 10 kap. 1 § framgår att giftorättsgods ingår i bodelning. Av 7 kap. 1 § framgår att all egendom är giftorättsgods om den inte är enskild egendom. Påpekas bör att det är dagen för ansökan om äktenskapsskillnad som avgör vad som ska tas med i bodelningen. I mitt svar har jag utgått ifrån att den egendom du angett fanns vid ansökan. (Den egendom som tillkommit efter ansökan ingår inte i bodelningen.) Se 9 kap. 2 §. Jag tolkar det som att allt du nämner i punkten är egendom som du fått med villkor att det ska vara din enskilda egendom. Om jag uppfattat detta korrekt omfattas den första punkten i din frågeställning således av begreppet "enskild egendom" och det ska därmed inte ingå i bodelningen. Se 7 kap. 2 §. Egendomen i den andra punkten är såvitt jag kan se det inte enskild egendom om den inte är registrerad som en sådan och ska därför ingå i bodelningen. Tillgångarna i punkten tre, i form av kontanter, ska också ingå i bodelningen eftersom de inte anses vara enskild egendom enligt 7 kap. 2 §. Sammanfattningsvis ska som sagt allt som inte är enskild egendom i enlighet med 7 kap 2 § Äktenskapsbalken ingå i bodelningen. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare