Ränteberäkning enligt räntelagen

Hej! Tänkte fråga vad räntan blir enligt paragraf 6, på ett skadestånd mellan augusti 2011- april 2012.. Hur mycket blir det i slutändan? /Helena

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Enligt 6 § räntelagen (RänteL) beräknas ränta för år enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § RänteL, med ett tillägg av åtta procentenheter. Av 9 § RänteL kan man utläsa att referensräntan enligt räntelagen fastställs varje kalenderhalvår genom särskild beslut av Riksbanken. Ränta enligt RänteL varierar alltså i relation till referensräntan. Det allra enklaste är att ta ett konkret belopp som man vill beräkna ränta enligt 6 § RänteL på och använda sig av den mycket användbara tjänsten för beräkning av skuldränta som tillhandahålls av Kronofogden. Tjänsten finns att tillgå här: http://www.kronofogden.se/4.4241a6e51345f4551008000311.html Skulle du i övrigt ha några andra frågor gällande ränta och ränteberäkning enligt RänteL hänvisar jag dig till vårt arkiv, där det finns ymnigt med frågor och svar på området. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare