FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/03/2012

Gåvobrev med enskild egendom

Hej! Mina föräldrar önskar skänka en summa pengar till mig och min bror, och de önskar att vi får gåvan som enskild egendom. Vilka uppgifter behöver vi ha med i ett gåvobrev?

Lawline svarar

Hej Enligt 7 kap 2 § 2 pt Äktenskapsbalken, ÄktB, (se https://lagen.nu/1987:230) så krävs det att det uppställs ett villkor att egendomen ska vara mottagarens enskilda. Det bör även påpekas att avkastning vanligtvis blir giftorättsgods enligt 7 kap 2 § 2 st ÄktB, så ett förbehåll måste även det skrivas. T ex: Denna gåva, och därav fallande avkastning och vad som träder i dess ställe, skall vara enskild egendom för gåvotagaren och skall därmed inte utgöra giftorättsgods i gåvotagarens hushåll. Gåvotagaren har dock rätt att med äktenskapsförord förordna annat. Annat som ska vara med i gåvobrevet är: - Gåvotagarens personuppgifter (namn, personnummer, adress m.m.) - Gåvogivarens/-arnas personuppgifter - Specificering av gåvan - Underskrifter av gåvogivare och gåvotagare Med vänliga hälsningar
Markus GidbarkRådgivare