Avbrott i tjänstledighet under sommarlov.

Hej. Jag är tjänstledig från mitt jobb pga. studier i tre år. När jag sökte tjänstledigt gjorde jag det på hela peioden. Kan företaget neka mig jobb under sommarmånaderna när jag har lov från skolan?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Svar på din fråga går att finna i 10 § lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (1974:981). ( https://lagen.nu/1974:981 ) Lagen ger en arbetstagare rätt till ledighet från sin anställning för att kunna studera. Vill en arbetstagare helt och hållet avsluta sina studier och sin tjänstledighet för att istället återgå till sitt arbete har en arbetstagare rätt till detta. Vad som krävs är att arbetstagaren lämnar meddelande om detta till sin arbetsgivare. I första rum regleras din fråga av avtalet mellan dig och din arbetsgivare. Om inte annat har avtalats och utifrån vad som går att utläsa ur din fråga, gäller din ledighet för hela året. Detta innebär att du har rätt att vara ledig även under sommaren. Men det betyder också att du inte har någon möjlighet att kräva att få återgå till ditt arbete endast för ett kortare avbrott i din tjänstledighet. Sammanfattningsvis innebär detta att om det är så att du planerar att fortsätta med dina studier och din tjänstledighet till hösten har du inte möjlighet att begära tillfälligt avbrott i din ledighet enbart under sommarmånaderna. Detta regleras slutgiltigt i ditt avtal med din arbetsgivare. Eventuellt kan även vissa avvikelser genom kollektivavtal förekomma. Med vänlig hälsning
Hannah JakobssonRådgivare