Umgängessabotage

Har en snart 9-årig son med delad vårdnad (sen snart 5 år tillbaka) och hans pappa vägrar svara i telefonen på helgerna och stänger av sonens mobil så jag inte får kontakt med min son, har han rätt att förstöra mitt umgänge med sonen på detta vis?

Lawline svarar

Enligt föräldrabalkens 6 kap. 15 § (https://lagen.nu/1949:381) har barn rätt till umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med och det är föräldrarnas gemensamma ansvar att se till att barnets behov av umgänge så långt som möjligt tillgodoses. Detta stadgande innebär dock inte att barnet måste umgås med föräldern eller att föräldern kan kräva det. Det avgörande i alla frågor som rör umgänge och vårdnad är barnet bästa och det är med hänsyn till detta man beslutar om umgänge. Om din sons pappa t.ex. kan visa att din son skulle fara illa av att ha kontakt med dig, kan han ansöka om ensam vårdnad och yrka att du inte ska ha rätt till umgänge med din son. Men om det inte finns något som talar emot att det skulle vara barnets bästa, har barnet alltså rätt till umgänge och det ligger på båda föräldrarnas ansvar att möjliggöra umgänget. Så som jag tolkar din fråga så handlar det om helger som du ska umgås med din son, men att din sons far förhindrar eller motverkar detta. Om din son bor med sin pappa och du genom dom eller avtal har fått rätt till umgänge med din son de aktuella helgerna, har din sons pappa inte rätt att motverka umgänget på detta sätt. Ni har som sagt ett gemensamt ansvar för att tillgodose er sons behov av umgänge med dig. Det finns dock inte något direkt påföljd som aktualiseras när någon bryter mot denna bestämmelse. Du kan dock tillgripa vissa åtgärder om problemet inte upphör. I först hand skulle jag rekommendera dig att vända dig till socialnämnden och få hjälp med samarbetsavtal eller medling. Om din sons pappa inte visar sig samarbetsvillig kan du i så fall väcka talan och yrka att din son ska få bo hos dig. Ett sista alternativ är att du väcker talan om att få ensam vårdnad om din son och som stöd för din talan åberopa att din sons pappa begår umgängessabotage. När domstolen beslutar om vem som ska få ensam vårdnad om ett barn tar de särskilt hänsyn till vem av föräldrarna som mest kommer att verka för att barnet ska få en god relation till båda föräldrarna. Lycka till! Louise Bjartell
Louise BjartellRådgivare