FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/03/2012

Är en gåva i form av fast egendom att anse som giftorättsgods?

Min pappa vill skilja sig från min mamma. Han undrar hur de blir med hans stuga och tomt. Tomten har han fått i gåva av sin far. Måste han dela på tomten med henne?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Äktenskapsbalken (ÄktB) reglerar bodelning vid skilsmässa. ÄktB hittar du här: https://lagen.nu/1987:230. Enligt ÄktB 10 kap 1 § ska makarnas giftorättsgods ingå i en bodelning. Enligt ÄktB 7 kap. 1 § är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Huvudregeln är alltså att all egendom som vardera make äger ska ingå i bodelningen, om den inte är enskild egendom. I ÄktB 7 kap. 2 § räknas det upp under vilka förutsättningar egendom är enskild. Det är endast under förutsättning att din far fick gåvan med villkoret att det skulle vara hans enskilda egendom som den inte ska räknas som giftorättsgods. Detta stadgas i ÄktB 7 kap 2 § 1 st. 2 p. Om något sådant villkor inte finns, ska tomten ingå i bodelningen enligt ÄktB 10 kap 1 §. Detta behöver dock inte innebära att din far blir av med tomten, eftersom varje make har rätt att få det han/hon önskar på sin lott, enligt ÄktB 11 kap. 7 §. Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare