Samboegendom

Hej! Jag har en fråga: Under ett samboförhållande köper den ena sambon en motorbåt och en soffa som de båda ska använda gemensamt. Ingår egendomen i en senare bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt 3 § Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) utgör sambors gemensamma bostad och bohag den samboegendom som ska delas lika vid en bodelning mellan samborna. Detta gäller under förutsättning att egendomen förvärvats för gemensam användning. I 6 § anges att gemensamt bohag är möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som anskaffats för det gemensamma hemmet. Enligt 7 § gäller att till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål. _Således bör soffan ingå i bodelningen medan båten inte bör ingå under förutsättning att den används huvudsakligen för fritidsändamål._ Vänligen
Angelica HageRådgivare