Kommer arvet att ingå i bodelningen vid en ev. skilsmässa?

Hej, Min mamma vill att arvet efter henne ska vara enskild egendom till mig. Jag är gift. Vad händer vid en eventuell skilsmässa? Ingår arvet vid bodelningen?

Lawline svarar

Hej, Bestämmelser om makars egendom hittar du i äktenskapsbalkens (ÄktB) 7 kap. I detta kapitels 1 § föreskrivs att ”en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom”. Egendom som är giftorättsgods anses vara makarnas gemensamma och ska vid en skilsmässa delas lika mellan dem. Däremot ägs enskild egendom med ensamrätt. Därför är det viktigt att ditt arv görs till just enskild egendom, för att inte ingå i en bodelning vid en eventuell skilsmässa. I 7 kap. 2 § ÄktB räknas upp vad som menas med enskild egendom. Följande punkter i bestämmelsen är intressanta för din del: 2. Egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, 3. Egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda, 4. egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda. Punkt 2 blir enbart aktuell ifall din mamma överlåter ”arvet” under sin livstid, som en gåva istället, och skriver ett gåvobrev till dig om att egendomen ska vara din enskilda. Om egendomen istället ska ärvas bör ett testamente upprättas (punkt 3 eller 4). Vilken av punkterna 3 eller 4 som blir aktuell beror på ifall din mamma väljer att precisera i själva testamentet hur stort ditt arv kommer att bli (punkt 3) eller om hon däri bara skriver att det arv som tillfaller dig, utan att precisera arvets storlek, ska vara din enskilda egendom (punkt 4). Hur hon skriver spelar ingen egentlig roll, eftersom du är hennes barn och därmed har laglig rätt att ärva av henne. Det viktiga är att det i testamentet inskrivs att egendomen som du ska ärva ska bli din enskilda. Görs inte detta kommer arvet att istället ses som giftorättsgods och alltså ingå i bodelningen vid en skilsmässa. Äktenskapsbalken hittas här: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare