FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/03/2012

Yttre och inre lösöre

vad är yttre lösören ? vad är skillnaden till inre lösören om man är gift?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga Makars egendomsförhållanden regleras i 7 kap. Äktenskapsbalken (ÄktB) se https://lagen.nu/1987:230#A3. Inre lösöre avser enligt 7 kap 4 § ÄktB det gemensamma bohag som utöver möbler och hushållsmaskiner är avsett för det gemensamma hemmet. Exempel på inre lösöre är linne, textilier, konst, prydnadsföremål, radio- och TV-apparater, datorer, filmanläggningar och annan liknande elektrisk utrustning, köksutrustning och böcker, detta under förutsättning att föremålen varit avsedda för det gemensamma hemmet. Däremot behöver det inte vara nödvändigt för hemmets skötsel för att ingå i kategorin inre bohag. Dock gäller att bohag som endast används för den ena makens bruk räknas inte till det gemensamma bohaget. Yttre lösöre är sådant som inte ingår i det inre lösöret och inte omfattas av lagens definition av det gemensamma bohaget, så som sommarstuga, bil, båt, och aktier. Det yttre lösöret tillfaller vid en bodelning mellan makar den som står som ägare. Om parterna ändå vill dela på det yttre lösöret är det en fråga om ett byte, gåva eller köp. Vänligen
Angelica HageRådgivare