FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/03/2012

Bodelning: om skuldtäckning, hälftendelning och skevdelning

Hej! Min man har en enskild firma som enligt bestämmelserna i ÄktB ska ingå i bodelningen vid eventuell skillsmässa. Företaget ska räknas då på ett nettovärde. Med vad innebär detta exakt? Om hans företag har mer skulder än kundfodringar tvingas jag avstå en del av min giftogodsrätt för honom? Vi har inga enskilda egendom i nuläget. Om det skulle vara så, på vilket sätt kan jag undvika att avstå från en del av min giftogogsrätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga Det är korrekt att värdet av en enskild firma ingår som giftorättsgods vid en bodelning. Vid en bodelning börjar man alltid med att göra s.k. skuldtäckning på båda sidor (11:2 Äktenskapsbalken). Värdet på varje makes egendom minskas med de skulder denne har, och överskottet läggs ihop till en gemensam egendomsmassa som därefter delas i hälften (11:3 ÄktB). Om den ena av makarna har skulder som överstiger värdet på dennes tillgångar blir dennes bidrag till den gemensamma egendomsmassan noll. Om din make har så mycket skulder att de överstiger värdet på hans samlade egendom blir det alltså bara din egendom som ingår i bodelningen, och därmed kommer du att få avstå hälften av denna. Det är dock viktigt att påpeka att själva skulderna din man har inte ”följer med in” i bodelningen, du är aldrig skyldig att betala dessa. Även om din man skulle ha skulder som överstiger värdet på all egendom som både han och du äger så behöver du inte avstå mer än hälften av ditt giftorättsgods. Vill du vara säker på att inte behöva avstå egendom till din make vid en eventuell skilsmässa måste ni upprätta ett äktenskapsförord med innebörden att egendomen är enskild egendom. Äktenskapsförord kan, trots sitt namn, upprättas under pågående äktenskap (7:3 ÄktB), men det kräver samtycke av båda makarna. Ibland kan man också göra undantag från regeln om hälftendelning även om all makarnas egendom är giftorättsgods. Enligt 12:1 ÄktB kan man fördela egendomen på ett annat sätt om en hälftendelning skulle vara oskälig med hänsyn till äktenskapets längd eller makarnas ekonomiska förhållanden, s.k. skevdelning. När det gäller äktenskapets längd anses äktenskap som varar i mindre än fem år som kortvariga, och det kan efter ett sådant vara oskäligt att den make som har mest egendom tvingas till en hälftendelning. Man gör då en skevdelning utifrån hur många år makarna varit gifta, har äktenskapet t.ex. varat i två år delas endast 2/5 av giftorättsgodset, vid fyra års äktenskap delas 4/5 osv. Efter mer än fem års äktenskap kan skevdelning ske i undantagsfall om den ena maken har väldigt mycket mer giftorättsgods än den andra och en hälftendelning skulle framstå som oskälig mot den rikare maken. Detta är främst fallet när en make fått stora värden – t.ex. ett hus eller en stor båt – i gåva eller arv strax före ansökan om äktenskapsskillnad. Sammanfattningsvis kan man säga att även om Äktenskapsbalken har vissa skyddsmekanismer för att undvika oskäliga resultat av en hälftendelning, så är det enda säkra sättet att skydda din egendom att ni skriver ett äktenskapsförord. Jag hoppas att mitt svar blir till någon hjälp för dig, nedan finner du en länk till Äktenskapsbalken: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm Vänligen,
Georg DellborgRådgivare