Medlemmarnas ansvar för föreningens rättegångskostnader

Om en handikappförening driver en civilrättslig process i domstol mot en kommun, om exempelvis skadestånd för en av sina medlemmar, och förlorar - kan då medlemmarna i föreningen bli solidariskt betalningsskyldiga för motpartens rättegångskostnader?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för din fråga. Om föreningen i fråga har en styrelse, stadga samt namn och hemvist har föreningen kapacitet att själv ta på sig skulder och skadeståndsanspråk. Detta betyder att om det är föreningen i form av ställföreträdarna som har fört talan blir föreningen ansvarig för eventuella rättegångskostnader. Om däremot föreningen för talan som ombud för en viss medlem eller medlemmar blir medlemen eller medlemmarna betalningsskyldiga eftersom de är part(er) i processen.https://lagen.nu/1942:740#K18
Lawline RådgivareRådgivare