Ska ett ändrat beslut tas upp på ny föreningsstämma?

Hej, vi är en bostadsrättsförening med 11 medlemmar. På senaste stämman togs ett majoritetsbeslut gällande ett förslag om förrådsindeling. Följande dag kom en något modifierad version av samma förslag som 9 av 11 skriftligen ställde sig bakom. Det nya förslaget påverkar inte någon medlem på något sätt men är ändå "ett nytt förslag". Räcker det med det nya majoritetsbeslutet eller måste en ny stämma hållas? Vänligen Nina

Lawline svarar

Hej! Enligt 9 kap 15 § 1 st i bostadsrättslag (1991:614) (se https://lagen.nu/1991:614) så ska beslut som _väsentligen_ förändrar föreningens hus och mark tas på en föreningsstämma, om inget annat är beslutat i stadgan. Det innebär att förändringen inte får vara väsentlig eller utanför styrelsens normala kompetens för att vara okej. Vad som är väsentlig förändring är svårt att säga, och lagen är väldigt vag. Domstolen har i ett fall sagt att trädfällning ska anses sen en väsentlig förändring. Man får göra en bedömning utifrån den omfattning som åtgärden har och de ekonomiska åtaganden som följer av beslutet. Det styrelsen vanligen får besluta om utan föreningsstämma (deras kompetens) är beslut om normalt underhåll, om inte ytterligare kompetens getts genom stadgan. Normalt underhåll är t ex beslut om mindre tak över sopcontainer eller byte till mer funktionsdugaliga garageporter. Styrelser har även en plikt att vara aktsamma med förändringar. Finns det skäl att tro att några medlemmar kommer motsätta sig förändringen är det bästa att ta ett nytt beslut på en ny stämma. Mitt råd är därför att ha en ny föreningsstämma om beslutet. Med vänliga hälsningar
Markus GidbarkRådgivare