FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/03/2012

Ingår en makas skulder i bodelningen?

Hej, Min maka och jag har ansökt om äktenskapsskillnad och har nu betänketid pga av barn. När vi flyttade ihop hade hon ca 100000 i CSN-lån. Av dessa finns ca 50 000 kr kvar idag. För ungefär ett halvår sedan påbörjade hon nya studier med hög lånedel. Kommer hennes studieskulder ingå i bodelningen. Själv har jag inga tillgångar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Reglerna om bodelning vid äktenskapsskillnad finns i Äktenskapsbalken (ÄktB) som du hittar här: https://lagen.nu/1987:230. Enligt ÄktB 10 kap 1 § ska makarnas giftorättsgods (allt som inte är enskild egendom pga. äktenskapsförord, arv, testamente mm. enligt 7 kap 1 §) ingå i bodelningen. Av ÄktB 11 kap 1-3 §§ framgår att man vid en bodelning räknar ihop summan av värdet på makarnas giftorättsgods. Sedan drar man av så mycket från vardera makes giftorättsgods att det täcker hans/hennes skulder. Det som blir kvar sedan skulderna avräknats, delas lika. Detta innebär att om hon t.ex. har giftorättsgods till ett värde på 70 000 kr, kommer skulderna på 50 000 kr att avräknas. Det blir således 20 000 kr kvar, som läggs samman med dina eventuella tillgångar och sedan delas lika mellan er. Om du inte har några tillgångar får ni 10 000 kr var enligt detta exempel. Eftersom varje make svarar för sina egna skulder (ÄktB 1 kap 3 §), kommer du inte att "ta över" din frus skulder vid bodelningen om värdet på hennes giftorättsgods är mindre än skulderna. Om hon t.ex. har giftorättsgods till ett värde på 30 000 kr och hennes skulder är 50 000 kr, avräknas skulderna tills giftorättsgodset har ett värde på 0 kr. De återstående 20 000 kr som är kvar på skulden, svarar hon för. Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare