FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/03/2012

Likadelning av giftorättsgods

Hej. Jag och min man ska nu skiljas. Min fråga handlar om hur vi ska gå till väga när det gäller bodelning om ett hästsläp. Detta inköptes innan giftgemål då han betalade den största delen av släpet och jag resrerande del. Han anser att släpet tillhör honom eftersom det står på honom och han vill sälga det till högre pris an vi köpte det för och jag skulle då inte ha någon rätt att ta del av pengarna. Har erbjudit honom att lösa ut honom men det vill han ej. Så vad gäller egentligen??? Mvh Åsa

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår din fråga föreligger inte något äktenskapsförord enligt vilket hästsläpet skulle vara din mans enskilda egendom. Det innebär att hästsläpet utgör giftorättsgods och därför ska ingå i bodelningen (10 kap 1 § ÄktB & 7 kap 1 § ÄktB). Eftersom bodelning ska ske utifrån hur egendomsförhållandena såg ut vid dagen då ansökan om skilsmässa inkom till rätten (den sk. kritiska tidpunkten) har båda makarna en redovisningsskyldighet mellan denna kritiska tidpunkt och den dag då bodelning sker (9 kap 3 § ÄktB). Detta innebär att om en make gör sig av med sådan egendom som ska ingå i bodelningen uppkommer en redovisningsfordran. Det betyder att trots att egendomen inte längre finns kvar ska dess värde (alltså det den var värd vid den kritiska tidpunkten) tas upp som tillgång på ägarmakens sida. När det gäller frågan vem av er som äger släpet finns något som kallas dold samäganderätt. Som jag förstår det har han köpt släpet i sitt namn men för ert gemensamma bruk, och du har underlättat köpet genom ekonomiskt tillskott i syfte att släpet skulle vara samägt av er. För att dold samäganderätt ska komma ifråga krävs också att han insett det här syftet bakom ditt ekonomiska bidrag, och att det därmed kan konstateras att er bådas vilja var att ni skulle samäga släpet. Om inte dessa förutsättningar är uppfyllda kommer dock han att ses som dess ägare. Detta innebär att släpet (eller dess värde vid den kritiska tidpunkten om han gjort sig av med det innan bodelningen) kommer tas upp som en tillgång på hans sida. Men du har likväl rätt till hälften av vad släpet var värt vid den kritiska tidpunkten (11 kap 3 § ÄktB). Länk till ÄktB https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare