FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott08/03/2012

Brukat doping i land där det inte är kriminaliserat - Kan man dömas för ansvar i Sverige?

Hej ville bara höra med er angående en fråga om doping. Jag vet att det är olagligt, men min fråga är,,, om jag har använt doping i ett annat land som tex, Serbien eller norge där det är lagligt, kan jag då straffas i sverige om dom ber mig lämna ett test, och om det nu visar positivt vad händer efter som jag brukat detta i ett annat land. Vore tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Detta är inte en helt lätt fråga, men följande gäller. Enligt Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel, https://lagen.nu/1991:1969, 2 §, får inte medel som anges i 1 § brukas annat än för medicinskt eller vetenskapligt ändamål. Annat brukande är kriminaliserat, se 3 §. Enligt 2 kap. 2 § Brottsbalken (1962:700) gäller att för brott som begåtts +utom riket +döms efter svensk lag och vid svensk domstol, om brottet begåtts av svensk medborgare eller av utlänning med hemvist i Sverige. Detta gäller dock inte om gärningen är fri från ansvar enligt lagen på gärningsorten, vilket varit fallet här. Om det är så att du skulle testas för doping i Sverige och provet skulle vara positivt för doping, så bör du inte kunna dömas för brukande i Sverige då själva brukandet skett i ett land där det inte var kriminaliserat.
Stefan FagerbringRådgivare