Tillåtet att bjuda ut bostadsrätt till försäljning utan avsikt att fullfölja överlåtelsen?

Syskon ärver en bostadsrätt. Några av syskonen erbjuder sig att lösa ut de andra. Föreligger det något hinder för att lägenheten bjuds ut på öppna marknaden för ev budgivning så att "rättvist" pris uppnås ? (den köps av syskonen för 1:-mer än högsta bud).

Lawline svarar

Hej! Överlåtelse av bostadsrätt är behäftad med ett skriftlighetskrav i Bostadsrättslag (1991:614) 6 kap. 4 §. (https://lagen.nu/1991:614). En överlåtelse är inte giltig förrän kontrakt upprättats i ovan stadgad ordning och köparen medgetts inträde i föreningen. Med tanke på att ni så att säga går in med onda avsikter kan man diskutera huruvida någon typ av bundenhet uppkommer redan på ett tidigare stadium. I ljuset av ovanstående lagrum och handelsbruk kring bostadsrättsöverlåtelser är det emellertid inte troligt. I princip torde inget hindra att ni förfar på det sätt du beskriver. En mindre omständlig variant kunde vara att be en oberoende fackman värdera bostadsrätten. Vänliga hälsningar,
Henrik VingeRådgivare