FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/03/2012

Äktenskapsskillnad

Vi har ett gift par på jobbet. Nu har kvinnan sagt att hon vill skiljas. De har inte bott tillsammans på 1½ år och ingen har några tillgångar som den andra är intresserad av. Inga barn finns. De har tidigare pratat om att om de ska skiljas så vill de avsluta på ett fredligt sätt (de ska ju fortsätta jobba ihop sen). Behöver de skriva ett bodelningsavtal? Hur kan de skriva/formulera det själva för att det ska gälla? Ska de lämna in det till Tingsrätten i samband med skillsmässoansökan? Jag, som arbetsgivare, har lovat kvinnan att stötta henne i detta eftersom hon trots allt tycker att det är en jobbig process. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om makarna är överens och inga barn finns, behöver inte äktenskapsskillnaden föregås av någon betänketid, äktenskapsbalken 5 kap. 1 §. I regel ska en bodelning genomföras när ett äktenskap upplöses, förutsatt att det inte bara finns enskild egendom i boet, äktenskapsbalken 9 kap. 1 §. Bodelningen ska förrättas av makarna tillsammans och en handling ska upprättas som ska skrivas under av båda makarna, 9 kap. 5 §. Denna handling kan formuleras av makarna själva och behöver inte registreras hos domstol eller Skatteverket. Länk till äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230 Mer information finns även på Sveriges domstolars hemsida, www.domstol.se, under "Familj". Hoppas mitt svar har hjälpt er! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare