Försörjningsstöd och bistånd enligt 4:1 SoL samt socialnämndens handläggning av ärenden, 11 kap. SoL

vad betyder 11kap § sol? vad betyder sol 4:1?

Lawline svarar

4:1 SoL är en paragraf i socialtjänstlagen (SFS 2001:453) som reglerar enskildas rätt att i vissa fall från bistånd från staten, bl.a. det som kallas försörjningsstöd. I paragrafen stadgas att den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning och för sin livsföring i övrigt. Det är alltså en rättighetsbestämmelse som tillförsäkrar enskilda stöd och hjälp från samhällets sida när man på grund av nedsatt arbetsförmåga, ålder, funktionshinder eller någon annan liknande omständighet är i behov av insatser från samhället. En förutsättning för att man ska ha rätt till försörjningsstöd är alltså att man inte själv kan tillgodose det föreliggande behovet. Insatserna kan bestå i faktiska åtgärder från samhället, att socialnämnden t.ex. bistår personen i fråga med hemtjänst från kommunen, eller bistånd i form av pengar. Med begreppet ”livsföring i övrigt” avses alla de olika behov som den enskilde kan ha för att tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Det kan t.ex. vara bistånd till läkarvård eller tandvård, glasögon, möbler, husgeråd, vinterkläder, vård- och behandlingsinsatser för missbrukare, hemtjänst, särskilt boende för äldre eller funktionshindrade m.m. vilka åtgärder som blir aktuella beror på varje enskilt fall. Vidare anges att biståndet ska tillförsäkra personen i fråga en skälig levnadsnivå samt att biståndet ska vara utformat så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv. Ett exempel på detta är att en person som på grund av nedsatt arbetsförmåga inte kan arbeta och därför behöver försörjningsstöd, bör få bistånd för att kunna genomföra rehabiliteringsprogram om det kan leda till att han eller hon så småningom kan börja arbeta. På så vis skulle biståndet stärka hans eller hennes möjligheter att så småningom leva ett självständigt liv. Sammanfattningsvis kan man säga att 4:1 SoL är en mycket viktig bestämmelse som ger alla rätt till försörjningsstöd och bistånd för sin livsföring i övrigt från samhället, om man befinner sig i eller hamnar i en situation som gör att man inte själva kan tillgodose sina behov. 11 kap. SoL är ett kapitel i socialtjänstlagen som reglerar hur socialnämnden ska handlägga ärenden. Kapitlet kompletterar Förvaltningslagen (SFS 1986:223), som annars bl.a. reglerar kommunala nämnders handläggning av ärenden (se 1 § och 3 § i Förvaltningslagen). Enligt 11 kap. SoL är socialnämnden bl.a. skyldig att omedelbart inleda en utredning om de får kännedom om något som kan föranleda någon åtgärd av socialnämnden. Det kan t.ex. handla om att det får uppgifter om att ett barn far illa i hemmet, vilket föranleder nämndens ingripande. Utöver vad socialnämnden är skyldiga att göra vid handläggning av ärenden, finns i kapitlet även rättigheter för socialnämnden. Nämnden har bland annat rätt att ta del av vissa uppgifter hos CSN, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Arbetsförmedlingen, Skatteverket och arbetslöshetskassorna. Hoppas svaret är till hjälp! Med vänliga hälsningar Louise Bjartell
Louise BjartellRådgivare