Timanställning

Jag hade en timanställning i somras. När jag kom in på en utbildning talade jag om det. Jag jobbade till fredagen och började skolan på måndagen. På arbetsgivarintyget har arbetsgivaren fyllt i att jag sagt upp mig på egen begäran. Tycker det är konstigt när min anställning slutar när dagen är slut... (det har betydelse för A-kassans karens) Vet ni vad som är rätt?

Lawline svarar

Hej, Svaret på din fråga är beroende av hur din arbetssituation har sett ut. Om arbetsgivaren endast ringt in dig vid behov och om du samtidigt som du har jobbat för arbetsgivaren har varit fri att ta jobb hos andra arbetsgivare behöver någon uppsägning inte ske. Detta beror på att något anställningsförhållande inte anses ha förelegat, utan du har då endast varit anställd när du jobbar och som du säger upphör ”anställningen” när arbetspasset är slut. Om du däremot har varit skyldig att stå till din arbetsgivares förfogande även då du inte arbetat och dessutom erhållit ersättning för den tiden du varit ”stand by” är saken annorlunda. I så fall anses ett anställningsförhållande ha förelegat vilket innebär att du varit tvungen att säga upp anställningsförhållandet för att bringa detta till upphörande. Detta innebär att viss uppsägningstid ska iakttas, 11 § LAS. Uppsägningstiden är beroende av hur lång tid du arbetet hos arbetsgivaren, den minsta uppsägningstiden du har är dock en månad, se http://lagen.nu/1982:80. I detta fall har ju dock arbetsgivaren gått med på att anställningsförhållandet upphör med omedelbar verkan. Så, avgörande torde alltså vara hur din anställning har sett ut. Jag får intrycket av att din situation stämmer överens med min första beskrivning, det vill säga att ett anställningsavtal inte förelegat utan du har så att säga enbart varit anställd då du faktiskt jobbat. Om så är fallet behövs som sagt ingen uppsägning utan anställningen upphör i och med att arbetspasset är slut. Om det däremot förelegat ett anställningsförhållande är noteringen på arbetsgivarintyget förmodligen helt korrekt. Något närmare råd avseende utförandet av anställningsbeviset kan jag tyvärr inte ge dig. Min rekommendation till dig är därför att du hör av dig till din före detta arbetsgivare och diskuterar saken med denne. Lycka till! Vänligen,
Elin SchmidRådgivare