FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt28/02/2012

Fråga om kontrolluppgift och skattefria ränteinkomster

Hej behöver man ta upp ränta på bankkonto i deklarationen om räntan understiger 100 kr och således banken inte lämnat kontrolluppgift?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Av 17 kap. 4 § 1 p skatteförfarandelagen framgår att kontrolluppgift om ränteinkomster eller annan avkastning inte behöver lämnas för ett konto som det inte finns ett personnummer för och som har öppnats före den 1 januari 1985, om räntan understiger 100 kronor under året eller, om kontot innehas av mer än en person, räntan för var och en av dem understiger 100 kronor. Andra punkten är troligen den mest relevanta i ditt fall, då den anger att kontrolluppgift inte behöver lämnas om den sammanlagda räntan på kontot understiger 100 kronor under året för en person. I 8 kap. 8 § inkomstskattelagen anges att räntor som enligt bestämmelserna i 17 kap. 4 § 1 p och 2 p skatteförfarandelagen inte anges i kontrolluppgifter är skattefria om de för den skattskyldige under beskattningsåret inte uppgår till 500 kr. Av detta följer att du inte behöver ta upp ränteinkomsten i deklarationen. Med vänlig hälsning,
Maria KronvallRådgivare