FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/02/2012

Överskridande av VD:s behörighet och befogenhet

Hejsan! Jag undrar när en VD får överskrida sin befogenhet eller behörighet, i så fall är överskridandet giltig mot 3-parten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Behörighet och befogenhet för en VD i ett aktiebolag regleras i 8 kap aktiebolagslagen (ABL) https://lagen.nu/2005:551#K8 Av 8 kap 29 § ABL framgår att en VD:s *behörighet* sträcker sig till att sköta vad som kan anses ingå i bolagets löpande förvaltning. Under vissa omständigheter är behörigheten mer långtgående, t ex vid brådskande ärenden (se 8 kap 29 § 2 st ABL). Om VD företar en rättshandling som innebär att han/hon överträder sin behörighet är rättshandlingen ändå bindande för bolaget om detta inte kan visa att motparten insett eller bort inse att VD överskred sin behörighet (se 8 kap 42 § 1 st ABL). Överskrider en VD sin legala *befogenhet* kan detta på samma sätt som ett behörighetsöverskridande bli bindande för bolaget, d v s om det inte kan visas att motparten insett eller borde ha insett att VD överträdde sin befogenhet när denne företog rättshandlingen. Har VD däremot överträtt sin interna befogenhet genom att t ex agera i strid med instruktioner från överordnat bolagsorgan, bolagets verksamhetsföremål eller föreskrifter som har upptagits i bolagsordningen kan bolaget dock inte göra befogenhetsöverskridandet gällande mot tredje man och blir därmed bunden av rättshandlingen. Detta gäller oavsett om motparten varit i ond tro gällande VD:s befogenhetsöverskridande (se 8 kap 24 § 2 st ABL). Vänligen
Rasmus JosefssonRådgivare