Beaktansvärda skäl vid andrahandsupplåtelse av bostadsrätt

Hej, undrar om en pappa som är villaägare och har mycket stadig ekonomi kan köpa en lägenhet och hyra ut till sin dotter med familj utan att han själv har för avseenede att bo där själv? I så fall hur länge kan föreningen godkänna detta i normala fall, dvs hyresgästen är skötsam.

Lawline svarar

Hej, Upplägget du beskriver utgör en andrahandsupplåtelse av en bostadsrättslägenhet, vilket regleras i 7 kap. 10-11 §§ Bostadsrättslagen (Brl). Där framgår, enligt huvudregeln, att giltig andrahandsupplåtelse förutsätter styrelsens samtycke. Om styrelsen vägrar kan bostadsrättshavaren vända sig till hyresnämnden för att få tillstånd till upplåtelsen. Sådant tillstånd ska ges om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycket. Lagtexten preciserar inte närmare vad som utgör beaktansvärda skäl, men viss ledning ges av lagförarbeten och hyresnämndens praxis. Att en förälder vill hyra ut en mindre lägenhet till sitt barn under en begränsad tid har ansetts godtagbart. Det är dock svårt att besvara exakt hur lång denna tid kan vara. Att en lägenhet införskaffats enbart av spekulativa skäl, utan att innehavaren planerar att någonsin bosätta sig i den, anses däremot inte godtagbart. Det finns dock inget som hindrar bostadsrättsföreningarna från att vara mer generösa än lagen kräver, och ge samtycke till upplåtelse även om beaktansvärda skäl formellt sett inte föreligger. Ett sätt att komma runt andrahandsupplåtelsen är annars att fadern och dottern tillsammans förvärvar bostadsrätten, men fördelar ägandet så att fadern äger den större delen. Jag hoppas att du fått någon hjälp av mitt svar! Med vänlig hälsning,
Alexander KahanRådgivare