Hur stor är risken att han döms?

Hej ! Min kille sitter häktad för "grovt rån" han nekar till brott och inga Dna och fingeravtryck har hittats. Men blev dock gripen nära brottsplatsen.. Han och En annan Man nekar till brott. Men åklagaren har antydningar till gärningen men inga vittnen. Han har sen lite tidigare en stöld i butik och ett ringa narkotika brott och ett brott mot knivlagen på sig som dom kommer att ta med i åtalet. Hur stor chans har han att bli fri eller vad tror du straffet kommer att hamna på? e orolig väntar hans barn känns som hela värden rasat samman.

Lawline svarar

Hej Victoria, Jag beklagar verkligen situationen och din oro. Sveriges strafflagstiftning bygger på legalitetsprincipen och skuldprincipen, dvs. att man inte får straffas utan lagstöd och att man inte får straffas ifall man inte begått något brott. Ifall din kille sitter häktad innebär det att åklagaren anser att han är åtminstone skäligen misstänkt för att ha begått det grova rånet. Misstankenivån "skäligen misstänkt" innebär att de är ganska säkra på att han begått brottet, men det är inte helt säkert än. Som du kanske förstår är det omöjligt för ens åklagaren att i nuläget veta ifall din kille i slutändan kommer att dömas för det grova rånet. Det är fullt tänkbart att åklagaren inte hittar tillräckligt bra bevisning för att uppfylla de höga kraven på visshet. Det krävs nämligen att det inte finns något rimligt tvivel hos domarna under rättegången om att din kille begått det grova rånet för att kunna döma honom till ansvar. Är han oskyldig kommer han således inte dömas. Även om åklagaren inte lyckas fälla honom för rånet, har din kille en del andra brott i bagaget som han ännu inte blivit dömd för vad jag förstått. Huvudregeln i svensk straffrätt är att man ska få ett gemensamt straff för sina brott, men även här är det omöjligt att veta vad straffet kommer att hamna på, främst på grund av att jag är helt ovetande om omständigheterna kring brotten. Sköt om dig,
Lawline RådgivareRådgivare