preskription av hyresfordran

Jag har sålt av inkråmet i ett företag till en enskild firma för flera år sedan, närmare bestämt 2006. Tyvärr tog det tid med hyreskontraktet som fortfarande stod skrivet på mitt företag. Vi gjorde ett muntligt avtal där mitt företag betalade hyran till hyresvärden och den enskilda firman blev fakturerad av mitt företag. Tyvärr gick det åt skogen och två hyror blev obetalda. De var på runt 40 000 kr stycket. Han lovade att betala så klart men tiden gick. Senare hävdade han att jag ej hade tillstånd att hyra ut lokal och ville inte betala. Jag har tyvärr inte skickat ut några påminnelser. Är det för sent att ta upp detta igen? Är det preskriberat? Kan skulder preskriberas mellan företag? Antar att hans enskila firma även är nedlagd men han är väl personligt ansvarig? Eller räknas det som en hyresfordran med en kortare preskribtionstid?

Lawline svarar

Den allmänna preskriptionstiden för en fordran är tio år. Kortare tid gäller i konsumentförhållanden, men det är det självklart inte fråga om i detta fall. I hyresförhållanden gäller en särskild preskriptionstid (JB 12:61) om två år, som börjar löpa när hyresgästen flyttat ut. Inom två år från avflyttning måste hyresvärden väcka talan, annars är fordran förlorad. Denna preskriptionsbestämmelse gäller dock inte om annat har avtalats. Om hyresgästen lovat att betala kan detta vara ett gällande avtal om avstående av preskription. Det gäller dock att kunna bevisa vad som sagts. Om hyresgäst har gått i konkurs och du framställt fordran i denna konkurs räknas det som preskriptionsavbrott - då börjar fristen om. Det är dock inte säkert att rättsförhållandet mellan dig och personen som köpte inkråmet i ditt bolag ("Köparen") är ett hyresförhållande. Om den verkliga hyresvärden godkänt att köparen tog över ditt hyreskontrakt är du inte hyresvärd i förhållande till köparen, utan borgensman. I så fall gäller inte den särskilda preskriptionsfristen i hyresförhållanden. Detta förutsätter dock att hyresvärden uttryckligen godtagit att köparen tar över ditt kontrakt. I så fall är din fordran inte en hyresfordran, och den allmänna preskriptionsfristen om tio år gäller. Om preskription inte hindrar dig från att söka ut din skuld är gäldenären som du skriver personligt ansvarig för skulden.
Alex blochRådgivare