Fördelningen av kvarlåtenskap och efterarv

Fråga23-01-2012 i ARVS- OCH TESTAMENTSRÄTT: Arvsskifte Hej, har ett par frågor ang fördelninga av arv. Min far avled i höstas, han hade då suttit i orubbat bo efter sin fru. Han har tre barn, två med sin avlidna fru, samt jag från ett tidigare äktenskap. När vi gjorde bouppteckningen fick vi info om att allt efter makarna läggs tillsammans och att det delas 50/50, där första delen delas av mina halvsyskon, den andra delen delas på oss 3. Vilket om jag förstår det hela rätt ska ge mig 1/6 av totala tillgångarna. Det finns likvida medel/fond/försäkringar. Ska inte boet i så fall delas så att jag får 1/6 av fondandelar, 1/6 av likvida medel, 1/6 av utfallet från försäkringar? Och; ska verkligen båda makarnas tillgångar slås tillsammans? I vårt fall hade vår far en större andel totalt sett än sin hustru, om det slås ihop så blir ju min sjättedel lägre än vad jag skulle fått från min far. Mitt största frågetecken är om jag ska ha del av alla olika typer av tillgångar, boutredningsfirman säger att jag inte får det.. Hoppas ni förstår min fråga Svar Hej, Vad gäller din första fråga så stämmer det att du har rätt till 1/3 av din fars kvarlåtenskap vilket följer av 1 § 2 kap och 1 § 1 kap. Ärvdabalken. Om all din fars och hans frus egendom var giftorättsgods ska all egendom delas lika (se 3 § 11 kap Äktenskapsbalken). Man utgår dock från egendomsförhållandena vid den första makens död, således vid din fars frus död. Denna dag kallas den kritiska tidpunkten. All egendom som fanns då ska vid bodelningen, som vad jag förstått på din fråga skett först nu, ska värderas vid bodelningen i regel till sitt försäljningsvärde och det är den som ska delas lika, under förutsättningen att all egendom är gifträttsgods. Om din far förvärvat egendom efter sin frus död som inte finansierats ur egendom som var deras giftorättsgods så har din fars andel kvarlåtenskap ökat i förhållande till sin döda frus kvarlåtenskap så ökar din andel i den totala kvarlåtenskapen, alltså är den då större än 1/6. Hur ni sedan fördelar egendom mellan er kan ni komma överens som ni vill, med undantag för fast egendom då det finns vissa begränsningar. Om ni inte kan komma överens har ni mycket riktigt i princip rätt att få del i varje egendomsslag (se 3 § 23 kap. Ärvdabalken). Kommer ni inte överens kan du ansöka om skiftesman hos Tingsrätten (se 5 § 23 kap. Ärvdabalken). Vänligen, Sara Selheden Hej, jag fick svar på ovan fråga men har en liten följdfråga: Är det giftorättsgodsets värde vid bouppteckningen från frun som nu delas av mina halvsyskon? Låt säga hon hade 100.000:- vid dödsdagen som sen min far ärvde. Ska då 100.000:- räknas bort från totala arvet idag och resterande delar vi på? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej Ingela! Eftersom din far ärvde de 100 000kr med fri förfoganderätt efter sin frus bortgång innebär detta att han i princip har rätt att göra precis vad han vill med pengarna förutom att testamentera bort dem. De 100 000kr tillhör alltså den efterlevande makens förmögenhetsmassa. Det kallas efterarv när de gemensamma barnen får ut sitt arv efter den först avlidna föräldern först efter den sist avlidna förälderns död. Efterarvingarnas rätt består av en kvotdel av egendomen som den kvarlevande föräldern äger vid sin död. En ökning eller minskning av förmögenhetsmassan kommer därför att påverka både dig och dina halvsyskon i lika mån. Om vi tangerar att det gemensamma boet var värt 200 000 kr och att all egendom var giftorättsgods och att inga skulder fanns, skulle vid ena makens död den efterlevande maken erhålla 100 000kr från bodelningen, och resterande 100 000 kr med fri förfoganderätt. Eftersom den efterlevande maken erhållit halva sin förmögenhetsmassa från den först avlidna makens kvarlåtenskap, kommer efterarvingarnas arvskvot att bli 1/2. Om vi nu säger att din far, den efterlevande maken, avlider och lämnar efter sig 600 000 kr i kvarlåtenskap, ska efterarvingarna (dina halvsyskon) dela på 1/2 av detta, dvs. att de får 150 000kr var. Resterande 300 000kr kommer att delas på din fars arvingar, dvs. på er alla tre. Resultatet i mitt exempel kommer således vara att du får 100 000kr av din fars kvarlåtenskap. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare