Frihetsberövande

hej jag undrar: genom vilka slag av ingrepp kan en person berövas sin frihet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

I Sverige kan frihetsberövande ske:

- genom fängelse då den dömde efter dom i domstol låses in under en viss tid.

- genom häktning som är ett straffprocessuellt tvångsmedel som kan användas för att under en längre tid frihetsberöva personer som är misstänkta för grövre brott. (se https://lagen.nu/1942:740#K24P6)

- genom anhållande som är en form av preliminärt frihetsberövande i avvaktan på häktning eller frisläppande. För att anhålla någon krävs att det finns skäl för häktning eller att den misstänkte är skäligen misstänkt för brottet och om det är av synnerlig vikt att han tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning. (se https://lagen.nu/1942:740#K24P6)

- genom gripande som är det juridiska begreppet för polismans rätt att göra ett tillfälligt frihetsberövande av en person som misstänks för brott. Envarsgripande är det svenska juridiska begreppet för den rättighet som envar (det vill säga vem som helst) har att i vissa speciella situationer gripa personer som misstänks för brott. Rättegångsbalkens kapitel 24, paragraf 7 säger: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman." Det är av stor vikt att den gripne ställs inför polis så snart som möjligt.

- genom lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, ofta förkortad LVU, som reglerar tvångsomhändertagande av unga människor i Sverige under 18 år och i vissa fall av unga under 20. Grunderna för omhändertagande kan vara bristande hemförhållanden eller den unges egna vårdslösa beteende. (se https://lagen.nu/1990:52)

- genom lagen om rättspsykiatrisk vård (LRV; SFS 1991:1129) som berör den som av brottsdomstol överlämnats till sådan vård. I dessa fall är förutsättningen att personen begått ett brott men på grund av allvarlig psykisk störning under tiden brottet gjordes inte kan dömas till fängelse. (se https://lagen.nu/1991:1129)

- genom lagen (1976:511 ) om omhändertagande av berusade personer m.m., "LOB", som ger polisen rätt att omhänderta en berusad person, som inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller andra. Även ordningsvakt kan omhänderta en berusad person. Han ska skyndsamt överlämna honom till närmaste polisman. Minderåriga som omhändertas får inte låsas in. (se https://lagen.nu/1976:511)

Vänligen

Angelica HageRådgivare