FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag17/02/2012

Primärt, solidariskt och obegränsat ansvar för bolagsmän i Handelsbolag

Vi har en bankkredit på vårt gamla HB. Tyvärr struntar den ena delägaren i allt och jag har fått betala ränta under flera år. Nu måste den betalas inom det snaraste annars går banken vidare och driver in. Den andre delägaren har blivit erbjuden att få ett lån så han kan betala sin del men ignorerar i stort sett bara banken. Jag har erbjudit mig att betala hälften även om jag anser det vara fel eftersom jag redan har satt in stora summor i företaget och den andra delägaren har bara plockat ut pengar. Jag vill bara få ett slut på det hela men vill inte betala hela summan själv. Vad ska man göra? Tiden rinner ut om en månad. Om man betalar kan man då hävda regressrätt? Kan då även kräva att han betalar även för räntekostnaderna jag stått för? Brukar det vara några problem att få igen pengarna i sådana här fall?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga Regler om handelsbolag hittar du i Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag (HBL) ( https://lagen.nu/1980:1102 ). För handelsbolag gäller enligt 2 kap. 20 § HBL att bolagsmännen primärt och solidariskt med bolaget ansvarar för handelsbolagets förpliktelser och skulder. Detta innebär att en fordringsägare kan kräva vilken av delägarna han vill på skulden utan att kräva bolaget. Bolagsmännens ansvar är solidariskt vilket innebär att om en av delägarna tvingats betala en skuld så kan denne i sin tur kräva bolaget på vad denne har lagt ut, dvs. delägaren har regressrätt mot bolaget och dess övriga delägare. Delägaren får således en egen fordran mot bolaget och övriga delägare. Detta kan dock regleras i ett bolagsavtal. Vidare svarar en delägare alltid med alla sina privata tillgångar. Om pengarna som ska återfås genom regress är svåra att utkräva från övriga bolagsmän beror på deras egna betalningsförmåga. Vänligen
Angelica HageRådgivare