Fel i fastighet, prisavdragets storlek

Vid tvist mellan säljare och köpare av fastighet har frågan om hur rot-avdraget påverkar storleken på kravet avseende nedsättning av köpeskillingen. Åtgärdande har redan skett av dett dolt fel som säljaren nu ska betala. skall ett ev rotavdrag beaktas när man framställer kravet eller skall säljaren betala hela beloppet? Vi hade tänkt använda rotavdraget till annat.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Ett prisavdrag kommer i slutändan alltid sluta i en bedömning, men jag skall kort redogöra för reglerna. Fastighetsköp regleras i 4 kap Jordabalken (JB). Om fastigheten avviker från avtalet mm kan köparen med stöd av JB 4:19 bland annat kräva prisavdrag. Prisavdragets storlek bestäms i JB 4:19c. Här framgår att prisavdraget skall bestämmas så att det motsvarar skillnaden mellan fastighetens värde i faktiskt skick och värdet i avtalat skick. Prisavdraget utgör alltså inte reparationskostnaden, utan man får göra en hypotetisk bedömning av vad fastigheten hade sålts för om felet varit känt för köparen. Många gånger motsvarar reparationskostnaderna i praktiken denna skillnad, men ibland kan "rätt prisavdrag" vara ett annat. Frågan man ska ställa sig är alltså inte vad kostar att reparera utan hur mycket fastigheten skulle sålts för om felet var känt. Det finns därför goda möjligheter för er att argumentera för att prisavdraget skall vara högre än vad ni faktiskt fått betala för reparationerna efter rotavdrag, men regeln är inte utformad så att prisavdraget är detsamma som reparationskostnaderna. JB 4:19c hittar du här: https://lagen.nu/1970:994#K4P19cS1
Peter HamneboRådgivare