Avliden hustrus halvsyskons rätt till efterarv

Hej Har en fråga som gäller eventuellt efterarv. Har en farbror - änkeman sedan 13 år - som upprättat testamente. Han har inga egna barn, vilket inte heller hans avlidna hustru har. Han kommer ifrån en syskonskara på 5 och han har efter makans bortgång upprättat testamente som säger följande: han testamenterar sina tillgångar till sina syskon/syskonbarn på följande sätt: bror 1 som är i livet (1/4), barnen till bror 2 som inte är i livet (1/4), barnen till syster 1 som inte är i livet (1/4), barnen till syster 2 som inte är i livet (1/4). Min fråga är nu: ärver hans avlidna hustrus eventuella halvsyskon min farbror vid hans bortgång (hon har inga helsyskon och det är inte känt om hon har halvsyskon). Om inte eventuella halvsyskon till henne finns i livet, ärver då eventuella syskonbarn? Till saken hör att min farbrors avlidna makas far tidigt(för cirka 70 år sedan) lämnade familjen och flyttade utomlands och det är därför inte känt om det finns halvsyskon där, kontakten bröts i samband med flytten. Den avlidna makans föräldrar lever inte. Det är inte känt huruvida fadern har har syskon eller syskonbarn. Modern har det inte. Spelar det någon roll om den avlidna makans eventuella släktingar enligt ovan finns omnämnda som arvtagare eller ej i testamentet? Med vänlig hälsning Karolina

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Som jag förstår det ärvde din farbror sin hustru i enlighet med den legala ordningen i ärvdabalken, dvs. inget testamente fanns dem emellan. Din farbror ärvde då sin hustru med fri förfoganderätt enligt 3 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken. Detta innebär att din farbrors hustrus arvingar har rätt till hälften av den egendom som finns kvar efter din farbror enligt 3 kap. 2 § 1 st. ärvdabalken. Som jag förstår det är din farbrors hustrus föräldrar döda och hennes mor hade inga andra barn än henne. De enda arvingar som är aktuella är därför ev. halvsyskon på hennes fars sida och deras ev. barn. Finns några sådana halvsyskon eller halvsyskonbarn ska de enligt 3 kap. 2 § 1 st. ärvdabalken ärva hälften av den egendom som finns kvar efter din farbror (hustruns halva). Detta kan inte din farbror påverka genom testamente enligt 3 kap. 2 § 1 st. ärvdabalken. Finns inga halvsyskon eller halvsyskonbarn på hustruns sida stannar dock din farbrors hustrus arvingars efterarvsrätt där och arvingarna efter din farbror kommer då ärva all egendom efter honom i enlighet med det av honom upprättade testamentet. För att undvika att hustruns halvsyskon och deras barn skulle ärva hade din farbrors hustru när hon levde behövt upprätta ett testamente där det angetts att din farbror vid hennes död skulle ärva henne med full äganderätt. Hennes arvingar hade då saknat rätt till efterarv och din farbrors arvingar hade trots ev. halvsyskon ärvt allt. Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare