FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/02/2012

Ska smycken ingå i en bodelning?

Hej! Jag o min man ligger i skilsmässa. Jag har under vår tid tillsammans fått smycken för ungefär 100000 kr. Jag menar att smyckena är en gåva men min man vill att vi säljer smyckena i delar på pengarna. Vad är rätt?

Lawline svarar

Hej Diana! Tack för din fråga. Enligt Äktenskapsbalken (ÄktB) 9:1 ska makarnas egendom fördelas mellan dem när ett äktenskap upplöses. Enligt ÄktB 9:4 ska bodelning med anledning av äktenskapsskillnad förättas när äktenskapet upplösts. Om en av makarna begär bodelning när ett mål om äktenskapsskillnad pågår, ska bodelningen dock förrättas genast. I en bodelning ingår makarnas giftorättsgods, se ÄktB 10:1. Enligt ÄktB 7:1 är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Ett äktenskapsförord kan föreskriva att egendomen ska vara enskild, men jag förutsätter att så inte är fallet för er. Smyckena kan även vara enskild egendom om du fått dessa av någon annan än din man och gåvogivaren angav som villkor att egendomen skulle vara din enskilda egendom, se ÄktB 7:2 st. 1 p.2. Även om egendom är att anse som giftorättsgods, har du enligt ÄktB 10:2 rätt att från bodelningen i skälig omfattning undanta föremål som används uteslutande till personligt bruk, samt personliga presenter. Smycken kan anses som föremål för personligt bruk. Enligt dig är de även personliga presenter. Med "skälig omfattning" menas att en bedömning görs för att avgöra vad och hur mycket som får undantas från bodelningen. Exempelvis spelar makarnas ekonomiska förhållanden in. Har makarna det gott ställt ekonomiskt sett, kan egendom med ett högre värde undantas. Med tanke på att smyckena har ett högt ekonomiskt värde, kan det beroende på din mans ekonomi anses att han missgynnas i en för hög grad av att du undantar dessa från bodelningen för att detta ska kunna tillåtas. Som du märker är det tyvärr svårt att ge ett klart svar på din fråga vem som har rätt i denna situation, eftersom t.ex. eran ekonomiska ställning spelar in i bedömningen. Om smyckena ska ingå i bodelningen, behöver du inte sälja dessa. På din lott har du rätt att i första hand få din egendom eller den del av denna som du vill ha enligt ÄktB 11:7. Om ditt giftorättsgods överstiger din mans del, kan du välja om du vill lämna egendom eller betala motsvarande del i pengar till din man, se ÄktB 11:9. Om ni inte kan enas om bodelningen, kan någon av er ansöka om att domstolen ska förordna en bodelsförrättare åt er, se ÄktB 17:1. Reglerna i Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare