Den europeiska sociala stadgan

Hej, Har Europarådets "europeisk social stadga" ratificerats av Sverige? Hur kommer den in i det svenska rättssystemet?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Europarådets "Europeiska sociala stadga" har ratificerats av Sverige den 14 maj 1998. Regeringen beslutade att underteckna stadgan den 2 maj 1996 och stadgan trädde i kraft den 1 juli 1999. Europakonventionen är en del av svensk rätt sedan 1995 och den gäller som svensk lag. Det är på det sättet som stadgan kommer in i det svenska rättssystemet. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare