Ansvaret för lägenhetens skick?

Bor i bostadsrätt. Stora sprickor har uppstått på väggar och i duschrum-toalett. Kräver omtapetsering, som jag inte vet hur länge de håller. Orsaken till sprickorna i huset är ju varken styrelsen eller jag /medlem upphov till. Vad gäller då? Likabehandlingsprincipen, föreningens ansvar att vårda huset och dess värde, etc ?Fler medlemmar är sannolikt drabbade. Lagen ger ingen säker vägledning här, tycker jag.

Lawline svarar

Hej! För dig gäller Bostadsrättslagen. Enligt 12 paragrafen i den lagen har du själv ett visst ansvar för att hålla lägeheten i ett visst skick. Denna paragraf är dock dispositiv vilket innebär att om ni i bostadsrättföreningen har kommit överens om ngt annat i stadgarna gäller det isället. Utgångspunkten blir alltså här att du själv måste bekosta omtapetseringen. Läget blir dock ett annat om sprickorna är orsakade av en vattenskada. Om så är fallet är det föreningen som står för reperationskostnaderna enligt stycke 2 samma paragraf. (givet att det inte är du som har orsakat skadorna) Det du bör göra är alltså i första hand att ta reda på orsaken till sprickorna. MVH Cecilia
Lawline RådgivareRådgivare