Uppsägning bostadsrätt på grund av sent betalda hyror

Kan min bostadsrättsförening vräka mig pga att några hyror under ett år betalats några dagar för sent?

Lawline svarar

Hej, Regler kring bostadsrätt hittar du i bostadsrättslagen (1991:614) (BrL) (https://lagen.nu/1991:614). I 7 kap. 18 § BrL räknas ett antal förverkandegrunder upp som ger bostadsrättsföreningen möjlighet att säga upp bostadrättshavaren. Bland annat kan det vara på grund av att avgifter inte betalats i tid, till bostadsrättsföreningen. Vad som är av stor vikt är stadgandet i 7 kap. 21 § BrL där det tydliggörs att bostadsrättsförening inte äger rätt att säga upp någon i efterhand på grund av för sent betalda avgifter, efter det att avgifterna betalats. Bostadsrättsföreningen har med andra ord inte möjlighet att i efterhand säga upp dig på grund av en hyra du tidigare betalt som då genomfördes en vecka efter utsatt tid. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare