FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/02/2012

Datum för värdering av tillgångar vid bodelning

Jag ansökte om skilsmässa, och nu löper betänktetiden (då vi har gemensamma barn). Vi har sålt vårt gemensamma boende och köpt varsin ny lägenhet. Bodelningen är fortfarande inte gjord. Några av våra tillgångar (tex mitt aktiebolag) har ökat i värde under den här perioden. Vilket datum gäller för värderingen av dessa när vi gör bodelningen?

Lawline svarar

Hej! Regler om bodelning hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB)(https://lagen.nu/1987:230). I 9 kap. 1 § 1 st. ÄktB står det att makarnas egendom ska fördelas mellan dem genom bodelning när äktenskapet upplöses. Enligt 9 kap. 2 § 1 st. ÄktB ska bodelningen göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Jag hoppas att mitt svar kan vara till hjälp och önskar dig lycka till. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare