OFFENTLIG UPPHANDLING

Vilken lag är det som syftar till att myndigheter ska få köpa produkter och tjänster till så fördelaktiga priser som möjligt?

Lawline svarar

Hej, Jag tror att det är Lag om offentlig upphandling du syftar på. I lagen regleras hur myndigheter skall förfara vid köp av varor eller tjänster. Lagens betydelse är inte att myndigheter skall "få köpa till så fördelaktiga priser som möjligt" utan ställer krav på att myndigheten köper tjänsten/varan av den entreprenör som kan tillgodose minimikraven till lägst pris. Syftet bakom bestämmelserna är att myndigheterna i sin verksamhet skall hantera skattepengarna ansvarsfullt och inte "slösa" med dem. Du kan hitta Lag om offentlig upphandling här: https://lagen.nu/2007:1091 Vänligen,
Hampus SabelRådgivare