Eventuellt förskott på arv

Fick reda på att min bror hade fått låna 170 000 på våra föräldrars hus. Han slapp topplån och fick också lånet betalt. Hur påverkar det mig? Jag fick aldrig möjligheten och inte heller värdestegringen.

Lawline svarar

Hej! Det du beskriver är med största sannolikhet att se som ett förskott på arv enligt 6 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB) se: https://lagen.nu/1958:637#K6. Man utgår alltså från att det är ett förskott på arv om inte annat har föreskrivits. Det din bror har fått i förskott kommer då avräknas på hans arv vid föräldrarnas död. Enligt 6 kap 3 § ÄB ska avräkning av förskottet ske efter egendomens värde vid mottagandet. Man räknar alltså med den aktuella summan 170 000 kr och tar inte hänsyn till att pengarna kan ha ett annat värde vid en senare tidpunkt. Hoppas svaret varit till hjälp Vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare