FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/01/2012

Latenta kostnader vid bodelning av fast egendom.

Jag och min fru ska skiljas, jag har tänkt lösa ut henne ur den gemensamma fastigheten. Vi var inte gifta när vi förvärvade fastigheten, som finansierades med vinst från försäljning av min lägenhet. Kan jag dra av den uppskjutna reavinstskatten från värdet av huset, dvs som om den vore en skuld?

Lawline svarar

Jag utgår från att inget äktenskapsförord finnes, att ni äger fastigheten gemensamt samt att ni varit gifta eller sammanboende i minst fem år. Under dessa förutsättningar är det faktum att ni förvärvat fastigheten innan giftermålet och att finansieringen sköttes av dig utan vikt. Svaret på din fråga är "ja". Högsta domstolen slog i avgörandet NJA 1975 s. 288 fast att en fastighets värde vid bodelningen skall beräknas till summan av marknadsvärdet med avdrag för mäklarkostnader och realisationsvinstskatt. Tanken är att värdet av fast egendom i bodelning skall anses uppgå till den nettosumma som erhållits om egendomen sålts omedelbart.
Henrik VingeRådgivare