Religionsfrihet och psykedeliska substanser

Kan man åberopa religionsfriheten i frågan om att använda psykedeliska substanser som religiösa sakrament?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Religionsfrihet stadgas i regeringsformen(1974:152)2:1 1 st. p. 6, samt i artikel 9 i Europakonventionen (som utgör svensk lag (1994:1219)). Enligt regeringsformen är religionsfriheten en absolut rättighet - den får inte begränsas för svenska medborgare. En psykedelsik substans KAN vara klassad som narkotika, se 8 § narkotikastrafflagen (1968:64, NSL) samt förordningen (1992:1554) om kontroll av narkotika, bilaga 1. Praktiskt taget all slags befattning med narkotika utgör brott och är straffbart, se exempelvis 1 § NSL. Det spelar således inte någon roll i vilket sammanhang det sker och för vilket syfte. Brukande av sådana psykedeliska substanser som klassas som narkotika är alltså otillåtet, även i samband med religionsutövning, trots att religionsfriheten inte får begränsas av riksdag, regering och så vidare. Förklaringen torde vara att brukande av narkotika inte har en tillräckligt stark koppling till själva religionen. Det är skillnad på att ha en viss religiös uppfattning och hur man utövar religionen. Självklart är det förbjudet att exempelvis döda någon med hänvisning till religionsfriheten. Källa: lagen.nu
Lars BålmanRådgivare