Formella lagkraftens princip

Antag att det skulle visa sig att konsumentköplagen innehåller en bestämmelse som står i strid mot en bestämmelse i trafikförsäkringsförordningen (1976:359). Vilken av de båda bestämmelserna skall domstolen tillämpa? Varför?

Lawline svarar

Hej, I svensk rätt kan författningar tillkomma på olika nivåer: lagar på riksdagsnivå, förordningar på regeringsnivå och föreskrifter på kommun- och myndighetsnivå. Det finns en inbördes hierarki mellan författningar på de olika nivåerna: lagar står över förordningar, som i sin tur står över föreskrifter. Allra högst upp finns grundlagarna. Enligt den formella lagkraftens princip får en rättsregel inte strida mot en annan rättsregel på högre nivå. En rättsregel som gör det, exempelvis en förordning som strider mot lag, får inte tillämpas. Med vänlig hälsning,
Alexander KahanRådgivare