Är den gemensamma bostaden samboegendom eller inte?

Hur gör man för att äga hälften av en villa men blir sambo i. Jag flyttar alltså in med mina barn i hans villa som han idag äger. (hans barn utflugna).Hur räknar man? Jag lämnar ju min bostad o vill inte stå barskrapad o bostadslös OM det nu inte skulle hålla.

Lawline svarar

Hej! Din fråga är väldigt relevant och viktig för framtiden, allt för få frågar sig vilka rättigheter man har vid en eventuell separation eftersom det normalt sett inte är något man vill tänka på när allt är som bäst. Men för dig som sambo gäller det som står föreskrivet i sambolagen (2003:376).Det är en reglering som tar sikte på att skydda båda parterna men där du inte åtnjuter ett lika stort skydd som makar gör enligt äktenskapsbalkens (1958:673) regler. Detta beror på att lagen inte kan påtvinga mer långtgående reglering för två människor som faktiskt inte slutit något avtal sinsemellan om att dela på allt vid en separation, dvs som inte ingått äktenskap. Vid en separation mellan sambor ska enligt 8§ SamboL er +samboegendom+ fördelas mellan er genom en bodelning. Vad som räknas som samboegendom framgår av 3-7 §§ i samma lag. Vad gäller gemensam bostad så krävs det att den (enligt 3 §) ska vara köpt (förvärvad) för gemensamt bruk. Detta innebär för din del att bostaden med största sannolikhet inte skulle ingå i er sk samboegendom (dvs sådant som förvärvats för gemensamt bruk, oavsett vem som egentligen köpt egendomen) eftersom din partner äger villan sedan tidigare. Jag råder dig att i första hand överväga ett äktenskap, vilket skulle ge dig rätten till hälften av all gemensam egendom enligt äktenskapsbalkens regler om bodelning. Äktenskapen är i grunden en juridisk konstruktion som ger både dig och dina/era barn större trygghet om något skulle hända dig eller din partner eller om ni skulle separera. Alternativet om det inte känns aktuellt att gifta sig är att du köper in dig i hans villa och för att åtnjuta största säkerhet försäkrar du dig om att även du skrivs in i lagfarten. Då äger du hälften och har således även rätt till hälften vid skiljsmässan. Sambolagen hittar du genom att klicka på den här länken:http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2003:376 Hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna om du har fler frågor! Vänligen, Giulia
Lawline RådgivareRådgivare