FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/01/2012

Formkrav bodelning

Hej. Min man och jag har äktenskapsförord som innebär att allt vi hade med oss i boet eller förvärvat under äktenskapet ska vara enskild egendom. Vi har nu skilts och är osäkra på vad som gäller med bodelning. Behöver vi upprätta en skriftlig bodelning, när i princip allt utom bröllopsgåvorna, är enskild egendom? Eller räcker det med att vi i samförstånd delar dessa mellan oss?

Lawline svarar

Hej, Regler kring äktenskapsskillnad och bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB) (https://lagen.nu/1987:230) . Enligt 9 kap. 5 § ÄktB ska det över bodelningen upprättas en handling som både makarna skriver under. Utöver denna regel finns det inga bestämmelser om själva handlingen. Det finns inte heller något vittneskrav. Det finns således inga krav på vad handlingen ska innehålla eller hur utförlig denna ska vara, mer än att det framgår att det är en bodelning och att den skrivits under. Givetvis är det dock alltid att fördra en precis och korrekt bodelning i fall av framtida komplikationer, såväl mellan de tidigare makarna som mot borgenärer. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare